Jotokset

ERÄMAAJOTOS HETTA-PALLAKSELLE  27.-31.7.2023

Kesän 2023 erämaajotos marssittiin Pallas-Ylläs kansallispuistossa heinäkuun lopussa. Reitti suuntautui Pallakselta Nammalakurun ja Hannukurun kautta Tappuriin ja sieltä edelleen Hietajärvelle. Jotoksen kokonaispituus oli noin 43 kilometriä. Päivämarssit tunturimaastossa olivat noin 6-8 tunnin pituisia. Jotokselle osallistui viisi henkilöä, joista osa marssi lyhyemmän matkan.

ERÄMAAJOTOS UKK PUISTOON 17.-20.7.2022

Korpilahden reserviläisten erämaajotos suuntautui tällä kertaa UKK-puiston erämaihin. Jotos alkoi Kemihaaran lakkautetulta raja-asemalta ja eteni koko puiston läpi Kiilopäälle. Jotoksen pituus oli 96-97 kilometriä johon osastokäytti vajaa kolme vuorokautta. Päivämarssien pituudet olivat noin 10-13 tuntia taukoineen. Jotoksella hyödynnettiin olemassa olevia reittejä muutamaa erämaaosuutta lukuunottamatta. Reitti pääpiirteittäin: Kemihaara-Peskihaara-Jaurujoki-Hammaskuru-Luirojärvi-Tuiskukuru-Kiilopää. Jotokselle osallistui kuusi henkilöä, joista neljä marssivat pitkän matkan.

RESUL FOUR DAY REMOTE MARCH 8.-11.5.2024

Vuonna 2020 Resul lanseerasi uuden etämarssi tapahtuman joka sai suuren suosion. Four Day Remote March järjestetään viidennen kerran toukokuussa 2024. Tähän omaehtoiseen jotokseen voi osallistua yksin tai pienellä porukalla. Rekisteröidy marssijaksi ja tutustu tapahtumaan osoitteessa:

Perinnemarssit

Korpilahden reserviläiset ovat mukana järjestämässä myös toisen maailmansodan taistelupaikoille suunnattuja perinnemarsseja. Marssit ovat osa Puolustusvoimien Keski-Suomen paikallispataljoonan harjoitustoimintaa. Perinnemarsseja on tehty Talvisodan Raatteentielle sekä Kuhmoon, Jatkosodan Ilomantsiin ja Savukoskelle sekä Lapin sodan Muonion taistelupaikoille. Vaativien marssien pituudet ovat 50-77 km.

Osasto SAU – Vuoden 2020 perinnemarssi marssittiin Savukoskella 16.-19.7.2020

Savukosken Seitajärven erämaakylä joutui neuvostopartisaanien hyökkäyksen kohteeksi 7.7.1944. Iskussa sai surmansa viisitoista kyläläistä. Pakoon päässeet kyläläiset hälyttivät apua juoksemalla 14 kilometrin päähän Värriön vartioasemalle. Savukosken Saunakankaalle sijoitettu partisaanien takaa-ajoon erikoistunut Osasto SAU lähti välittömästi takaa-ajoon luutnantti Olavi Alakulpin johdolla. Partisaanit tavoitettiin Kairijoen maastosta ja syntyneessä taistelussa kaatui 18 partisaania. Samaan aikaan pääosastosta eksynyt partisaaniryhmä tuhottiin ylittäessään Kemijokea. Partisaanien pääjoukko onnistui pakenemaan takaa-ajajien kynsistä omalle puolelleen.

Osasto SAU:n 77 km marssinut osasto Petäjä-Raatelmaselän partisaanitukikohdassa.

Korpilahden reserviläiset järjesti heinäkuussa 2020 perinnemarssin näille Savukosken tapahtumapaikoille. Marssin kokonaispituus oli 77 km. Mukaan uskaltautui 23 soturia. Marssi alkoi Seitajärven kylästä ja suuntautui koilliseen Osasto SAU:n suorittamaa partisaanien takaa-ajo reittiä mukaellen. Ensimmäinen yö vietettiin 23 km:n marssin jälkeen Vintilätunturin maastossa josta marssi jatkui Järvijängän taistelupaikan kautta Lattunavaaran pohjoispuolelle Kemijoen varteen. Toisen marssipäivän pituus oli 34 km. Kolmas marssipäivä alkoi Kemijoen ylityksellä, josta matka jatkui Sotatuntureiden maastossa olevalle Petäjä-Raatelmaselän partisaanitukikohtaan. Marssi päättyi Reutuvaaran vanhalle Savottakämpälle. Kolmannen päivän marssin pituus oli 20 km. Perinnemarssi testasi hyvin kenttäkelpoisuutta sekä sotilastaitoja. Matkan varrella osasto jaettiin kahteen osaan, harhauttaviin pakenijoihin ja takaa-ajajiin. Takaa-ajajien jäljestämistehtävä osoittautui erittäin haasteelliseksi, mutta ennalta määrättyjen kokoontumispaikkojen ansiosta osastot löysivät toisensa erämaassa.

Takaa-ajo osasto etenee Vintilän erämaassa.

Kemijoen yltity suoritettiin paikanpäällä rakennetulla koplukalla.

Perinnemarssin jälkeen laskettiin seppele SAvukosken sankarihaudoille.

RESUL:n jotokset

Yhdistyksen joukkue ja jäseniä osallistuu myös eri reserviläistaitoja mittaaviin jotoksiin ja kilpailuihin. Reserviläisurheiluliiton jotokset, ampumahiihdot ja pistooliampumahiihdot sekä muut sotilastaitokilpailut ovat osa kilpailulajivalikoimaa. Yhdistyksen jäseniä on käynyt myös Virossa järjestettävissä sotilastaitokilpailuissa.

Päämajajotos Mikkelissä 2019. Korpilahden reserviläisten joukkue sijoittui sijalle 9.