Jotokset

Perinnemarssit

Korpilahden reserviläiset ovat mukana järjestämässä myös toisen maailmansodan taistelupaikoille suunnattuja perinnemarsseja. Marssit ovat osa Puolustusvoimien Keski-Suomen paikallispataljoonan harjoitustoimintaa. Perinnemarsseja on tehty Talvisodan Raatteentielle sekä Kuhmoon, Jatkosodan Ilomantsiin ja Savukoskelle sekä Lapin sodan Muonion taistelupaikoille. Vaativien marssien pituudet ovat 50-77 km.

Osasto SAU – Vuoden 2020 perinnemarssi marssittiin Savukoskella 16.-19.7.2020

Savukosken Seitajärven erämaakylä joutui neuvostopartisaanien hyökkäyksen kohteeksi 7.7.1944. Iskussa sai surmansa viisitoista kyläläistä. Pakoon päässeet kyläläiset hälyttivät apua juoksemalla 14 kilometrin päähän Värriön vartioasemalle. Savukosken Saunakankaalle sijoitettu partisaanien takaa-ajoon erikoistunut Osasto SAU lähti välittömästi takaa-ajoon luutnantti Olavi Alakulpin johdolla. Partisaanit tavoitettiin Kairijoen maastosta ja syntyneessä taistelussa kaatui 18 partisaania. Samaan aikaan pääosastosta eksynyt partisaaniryhmä tuhottiin ylittäessään Kemijokea. Partisaanien pääjoukko onnistui pakenemaan takaa-ajajien kynsistä omalle puolelleen.

Osasto SAU:n 77 km marssinut osasto Petäjä-Raatelmaselän partisaanitukikohdassa.

Korpilahden reserviläiset järjesti heinäkuussa perinnemarssin näille Savukosken tapahtumapaikoille. Marssin kokonaispituus oli 77 km. Mukaan uskaltautui 23 soturia. Marssi alkoi Seitajärven kylästä ja suuntautui koilliseen Osasto SAU:n suorittamaa partisaanien takaa-ajo reittiä mukaellen. Ensimmäinen yö vietettiin 23 km:n marssin jälkeen Vintilätunturin maastossa josta marssi jatkui Järvijängän taistelupaikan kautta Lattunavaaran pohjoispuolelle Kemijoen varteen. Toisen marssipäivän pituus oli 34 km. Kolmas marssipäivä alkoi Kemijoen ylityksellä, josta matka jatkui Sotatuntureiden maastossa olevalle Petäjä-Raatelmaselän partisaanitukikohtaan. Marssi päättyi Reutuvaaran vanhalle Savottakämpälle. Kolmannen päivän marssin pituus oli 20 km. Perinnemarssi testasi hyvin kenttäkelpoisuutta sekä sotilastaitoja. Matkan varrella osasto jaettiin kahteen osaan, harhauttaviin pakenijoihin ja takaa-ajajiin. Takaa-ajajien jäljestämistehtävä osoittautui erittäin haasteelliseksi, mutta ennalta määrättyjen kokoontumispaikkojen ansiosta osastot löysivät toisensa erämaassa.

Takaa-ajo osasto etenee Vintilän erämaassa.

Kemijoen yltity suoritettiin paikanpäällä rakennetulla koplukalla.

Perinnemarssin jälkeen laskettiin seppele SAvukosken sankarihaudoille.

RESUL:n jotokset

Yhdistyksen joukkue ja jäseniä osallistuu myös eri reserviläistaitoja mittaaviin jotoksiin ja kilpailuihin. Reserviläisurheiluliiton jotokset, ampumahiihdot ja pistooliampumahiihdot sekä muut sotilastaitokilpailut ovat osa kilpailulajivalikoimaa. Yhdistyksen jäseniä on käynyt myös Virossa järjestettävissä sotilastaitokilpailuissa.

Päämajajotos Mikkelissä 2019. Korpilahden reserviläisten joukkue sijoittui sijalle 9.